Jakubik, Sadowska, Gąsiorowska w jury 19. MFF Tofifest. Kujawy i Pomorze

28.06.2021 13:01

Sześć najlepszych filmów minionego sezonu znalazło się w konkursie On Air 19. MFF Tofifest. Kujawy i Pomorze. Laureata wybierze jury w składzie: Arkadiusz Jakubik, Maria Sadowska, Roma Gąsiorowska, Piotr Domalewski i Philippe Tłokiński.

tofifest

fot. materiały prasowe/tofifest.pl

To nie był łatwy czas dla kina. Tym bardziej cieszę się, że na Tofifest. Kujawy i Pomorze trafiły debiuty i drugie filmy tak niezwykłe — mówi dyrektorka festiwalu Kafka Jaworska. Pokażemy premierowo w Polsce wyjątkowe dokonania filmowców z całego świata, a oceni je jury złożone ze znakomitych artystów, którzy sami są kinomanami — dodaje.

Wzorem ubiegłego roku z zakwalifikowanymi filmami będą mogli zapoznać się nie tylko widzowie, którzy odwiedzą Toruń, ale też ci, którzy zdecydują się być z nami wirtualnie. Wszyscy będą mogli uczestniczyć w spotkaniach Q&A z twórcami, które wyemitujemy po konkursowych projekcjach.

W konkursie On Air zmierzą się:

Azor, reż. Andreas Fontana, Szwajcaria

Yvan De Wiel, prywatny bankier z Genewy, jedzie do znajdującej się pod dyktaturą Argentyny. Musi zastąpić partnera, który stał się obiektem niepokojących plotek i z dnia na dzień zniknął. W zacisznych salonach oraz znajdujących się pod obserwacją basenach i ogrodach rozgrywa się pojedynek między dwoma bankierami, którzy mimo różnych strategii, jakie stosują, są współsprawcami dyskretnej i bezlitosnej formy kolonizacji

Ballada o białej krowie, reż. Behtash Saneeha, Iran

Życie Miny naznaczyła wielka tragedia, jaką była śmierć jej męża. Codzienność kobiety staje na głowie, gdy się dowiaduje, że Babak został uwięziony, a w konsekwencji stracony za zbrodnię, której nie popełnił. Odpowiedzialne za tę feralną pomyłkę władze chcą zamieść sprawę pod dywan i obok przeprosin oferują bohaterce finansową rekompensatę. Zrozpaczona kobieta rozpoczyna walkę z cynicznym systemem, dążąc do tego, by sprawiedliwość wyszła na jaw. Takie działania wymagają nie tylko siły i determinacji, ale także nakładów finansowych. Gdy sytuacja kobiety oraz jej córki ulega pogorszeniu, do drzwi Miny puka nieznajomy, który przekonuje, że chce spłacić zaciągnięty u jej męża dług.

Beasts, reż. Naël Marandin, Francja

Constance i jej narzeczony mają nadzieję, że pewnego dnia przejmą podupadającą farmę jej ojca, zmodernizują ją, rozbudują i stworzą z niej wielkie gospodarstwo. Gdy dziewczyna otrzymuje pomoc od wpływowego i charyzmatycznego Sylvaina, szybko się od niego uzależnia. Los pary spoczywa w jego rękach, a gdy zainteresowanie mężczyzny zaczyna wychodzić daleko poza relację zawodową, Constance będzie musiała skonfrontować się z innym rodzajem przemocy… Film Naëla Marandina osadzony jest w świecie surowej, męskiej dominacji, w którym kobieta musi walczyć o szacunek.

Karnawał, reż. Juan Pablo Félix,Argentyna, Boliwia, Chile, Meksyk, Norwegia

Cabra to zbuntowany nastolatek, który mieszka z matką na północy Argentyny, w pobliżu granicy z Boliwią. Marzy o tym, by profesjonalnie tańczyć malambo ― ludowy taniec argentyńskich kowbojów gaucho. W czasie przygotowań do ważnego turnieju nieoczekiwanie odwiedza go ojciec. El Corto, odsiadujący wyrok oszust, otrzymał kilka dni przepustki i postanowił zabrać Cabrę i jego matkę w tajemniczą podróż argentyńskimi bezdrożami. Nim uda im się dociec, co stoi za inicjatywą El Corta, zostają wplątani w brutalny napad. W czasie ucieczki przez pustynię Cabra robi wszystko, by jednak dotrzeć na konkurs tańca. Czy zdąży?

Shiva Baby, reż. Emma Seligman, USA, Kanada

Studentka Danielle rozlicza się ze swoim sponsorem i udaje na spotkanie z neurotycznymi rodzicami na żydowskiej sziwie. Liczni krewni, zgromadzeni na uroczystościach żałobnych, nagabują dziewczynę, komentując jej wygląd i brak planów na przyszłość, podczas gdy jej byłą przyjaciółkę Mayę wychwalają za to, że dostała się do szkoły prawniczej. Sprawy przybierają nieoczekiwany obrót, gdy na sziwie pojawia się sponsor Danielle, Max, w towarzystwie żony i płaczącego niemowlęcia… Jak skonfrontować się z taką sytuacją?

Should the Wind Drop, reż. Nora Martirosyan,Armenia, Belgia, Francja

Alain, międzynarodowy audytor, ma ocenić lotnisko w małej, samozwańczej, kaukaskiej republice i zdecydować o jego ponownym uruchomieniu. W międzyczasie poznaje Edgara ― chłopca, który prowadzi mały biznes poza terenem lotniska. Dzięki spotkaniu z nim i innymi miejscowymi Alain odkrywa wyizolowany do tej pory kraj. Zaryzykuje wszystko, by umożliwić mu otwarcie się na świat. Pierwszy fabularny film Nory Martirosyan zachwyca formalnym mistrzostwem oraz scenariuszem, który opowiada historię w sposób delikatny i powściągliwy.

Konkursowe filmy oceni jury w składzie:

Arkadiusz Jakubik — aktor, reżyser, scenarzysta, wokalista i charyzmatyczny lider grupy Dr Misio. Urodził się w 1969 roku w Strzelcach Opolskich. Wydział Aktorski wrocławskiej filii PWST ukończył w 1992 roku. Po studiach występował w Operetce Warszawskiej (1993–1994), a później w Teatrze Rampa w Warszawie (1997–2000). Grał w takich produkcjach, jak: Jak to się robi z dziewczynamiRozmowy nocąJesteś Bogiem czy Polskie gówno. Od lat zajmuje się także dubbingiem. W ostatnich latach występuje w najlepszych polskich filmach: w dwóch produkcjach Macieja Pieprzycy — Chce się żyć (2013) i Jestem mordercą (2016), w Sztuce kochania Marii Sadowskiej (2017), Najlepszym Łukasza Palkowskiego (2017) i Cichej nocy Piotra Domalewskiego (2017). Najbardziej charakterystyczne role gra w filmach Wojciecha Smarzowskiego, m.in. w Weselu (2004), Domu złym (2009), Drogówce (2013), Pod Mocnym Aniołem (2014), Wołyniu (2016) i Klerze (2018). Jest aż czterokrotnym laureatem Polskiego Orła. Sam wyreżyserował dwa filmy fabularne ― Prostą historię o miłości (2010) i Prostą historię o morderstwie (2016).

Maria Sadowska — urodzona w 1976 roku reżyserka, scenarzystka, piosenkarka, kompozytorka, aranżerka i producentka. Ukończyła Akademię Filmu i Telewizji w Warszawie oraz Wydział Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Ma na swoim koncie wiele teledysków, zrealizowanych m.in. dla Kasi Nosowskiej i Renaty Przemyk. Jako wokalistka nagrała takie albumy, jak: Tribute to Komeda (2006), Demakijaż (2009), Jazz na ulicach (2014) i Początek nocy (2020). Wyreżyserowała także krótkometrażowy film fabularny Demakijaż oraz wielokrotnie nagradzany pełny metraż Dzień kobiet. Jest laureatką Nagrody im. Janusza Morgensterna „Perspektywa” przyznawanej najbardziej obiecującym, debiutującym reżyserom i była nominowana do Nagrody Filmowej im. Andrzeja Munka w kategorii „debiut reżyserski”. Jej najsłynniejszym do tej pory obrazem jest biograficzny film o znanej polskiej seksuolożce Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej. Obecnie pracuje nad dwoma produkcjami — Dziewczyny z Dubaju i Miłość na pierwszą stronę. Była jurorką w czterech edycjach popularnego programu Voice of Poland.

Philippe Tłokiński urodził się w 1985 roku w Bois-Bernard we Francji, a wychowywał w Szwajcarii. Uczęszczał na kursy Sztuk Dramatycznych organizowane przez Konserwatorium Muzyczne w Genewie. W 2008 ukończył Wyższą Szkołę Teatralną w Saint-Étienne we Francji. Po studiach grał na deskach francuskich i szwajcarskich teatrów m.in. Théâtre du Trèfle w Poitiers, Comédie de Reims, Théâtre Saint-Gervais w Genewie. Karierę filmową rozpoczynał, grając w filmach i serialach francuskich. Na dużym ekranie zagrał dziennikarza Roberta w dramacie Marcina Bortkiewicza Noc Walpurgi (2015). W historycznym dramacie sensacyjnym Władysława Pasikowskiego Kurier (2019) wcielił się w postać Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Zagrał także w filmie Geniusze, znanym na świecie jako Adventures of a Mathematician, który swoją premierę miał na festiwalu w Palm Springs. Do polskiego teatru zaprosił go m.in Iwan Wyrypajew do sztuki Irańska konferencja.

Piotr Domalewski urodził się w 1983 roku w Łomży. Jest aktorem i reżyserem. Ukończył Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Wydział Zamiejscowy w Białymstoku, gdzie uzyskał dyplom aktora sztuki lalkarskiej w 2006 roku), Wydział Aktorski PWST w Krakowie (2009) oraz Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego na kierunku reżyseria filmowa (2016). Jako aktor występował na deskach Teatru Wybrzeże. Od 2010 roku zrealizował kilkanaście etiud szkolnych i filmów krótkometrażowych, takich jak ObcyCzłowiek bez właściwościJedyne wyjścieChwila czy 60 kilo niczego. Jego fabularnym debiutem był film Cicha noc (2017), zdobywca m.in. Złotych Lwów na Festiwalu z Gdyni i Orłów za najlepszy film. Druga pełnometrażowa produkcja Domalewskiego — Jak najdalej stąd — na gdyńskim festiwalu zdobyła Złote Lwy za scenariusz. W 2021 roku wraz z Kaliną Alabrudzińską wyreżyserował głośny serial Sexify, wyprodukowany przez Netfliksa.

Roma Gąsiorowska urodziła się w Bydgoszczy w 1981 roku. Ukończyła PWST w Krakowie. Jej debiutem ekranowym była komediowa Pogoda na jutro w reż. Jerzego Stuhra. W 2004 roku zagrała w obsypanej nagrodami etiudzie Agnieszki Smoczyńskiej 3 Love, a w 2006 roku przyszła pierwsza jej doceniona przez krytyków rola w Odzie do radości. W 2009 roku była nominowana do Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego. Zagrała wówczas jedną z najważniejszych swoich dotychczasowych ról w filmie Wojna polsko-ruska w reż. Xawerego Żuławskiego. Złote Lwy przyniosła jej kreacja w Ki w reż. Leszka Dawida. Wcielała się niejednokrotnie w role komediowe, m.in. w Listach do M. (2011) i Listach do M. 2 (2015). Zagrała także w takich produkcjach, jak: Sala samobójców (2011) w reż. Jana Komasy, Plan B w reż. Kingi Dębskiej, Ciemno, prawie noc w reż. Borysa Lankosza, Serce nie sługa w reż. Filipa Zylbera czy Amatorzy w reż. Iwony Siekierzyńskiej. Od kilku lat prowadzi elitarną szkołę aktorską AktoRstudio.

Przeczytaj więcej