OD KOFTY DO MASŁOWSKIEJ. SILNE KOBIETY I WRAŻLIWI MĘŻCZYŹNI 
FESTIWAL OFF-PÓŁNOCNA 2019

23.04.2019 14:31

Artystyczne osobowości w autorskim repertuarze oraz nowych interpretacjach klasyków piosenki i musicalu. Kofta elektronicznie, Osiecka po męsku, Imiela, Januszkiewicz, Wortmann, Todorczuk… Do tego ukraiński Majdan w spektaklu Teatru Navpaky, polityka i miłość u Hemara od Teatru Muzycznego z Torunia oraz Masłowska w wykonaniu AST z Krakowa. Ruszyła tegoroczna edycja Festiwalu OFF-Północna w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Jest w czym wybierać.

OD KOFTY DO MASŁOWSKIEJ. SILNE KOBIETY I WRAŻLIWI MĘŻCZYŹNI 
FESTIWAL OFF-PÓŁNOCNA 2019

Festiwal, organizowany przez Teatr Muzyczny w Łodzi po raz trzeci, szybko się rozwija i zyskuje na popularności. Nie zmienia się jednak jego główny cel. 

– Chcemy pokazać łódzkiej publiczności, że teatr muzyczny to nie tylko wielkie musicale z gigantyczną obsadą. To również przestrzeń kameralnego celebrowania słowa i poszukiwania dla niego nowych form muzycznego wyrazu – mówi Krzysztof Wawrzyniak, pomysłodawca i koordynator Festiwalu.
Proponujemy przekrojowe spotkanie z pozycjami niegoszczącymi na co dzień na łódzkich scenach, a obecnymi w kraju. Stąd tak różnorodny program, w tym roku zbudowany na przekór stereotypom przez pryzmat postaci silnych kobiet i wrażliwych mężczyzn – dodaje.

Pierwszego dnia festiwalu, 23 kwietnia, zaprezentuje się Teatr Muzyczny z Torunia ze spektaklem „Hemar. Marchewka – próba generalizacji”, który jest ciekawą muzyczną opowieścią o polityce i miłości. Reżyserem jest Bartek Wyszomirski, a na scenie wystąpią Agnieszka Brenzak, Paulina Grochowska, Jeremiasz Gzyl oraz Maciej Makowski.

Dzień później w programie dwa wydarzenia, połączone postacią Oksany Terefenko. Najpierw na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi spektakl „Tam, gdzie wzrok nie sięga – світ за oчі” Teatru Navpaky z Gdańska.Ta kompilacja piosenek aktorskich, bazujących na poezji Tarasa Szewczenki, w scenerii nieprzypadkowo budzącej skojarzenia z sytuacją na Ukrainie uświadamia odbiorcy, że walczący o wolność na Ukrainie nie są odlanymi z brązu bohaterami, lecz ludźmi z krwi i kości. Oksana, założycielka teatru, wystąpi ponownie tego wieczoru, w klubokawiarni Niebostan ze swoim zespołem Coolбаба. Jejcharyzmatyczny głos i pełna ekspresji prezencja w połączeniu z mocnymi tekstami w językach ukraińskim, łemkowskim i polskim zapowiadają prawdziwie wybuchową koncertową mieszankę.

Kolejny festiwalowy dzień przyniesie zgoła inne emocje. Marcin Januszkiewicz –  aktor, wokalista, autor tekstów piosenek i kompozytor – zaprezentuje materiał ze swojej debiutanckiej solowej płyty. Wrecitalu „Osiecka po męsku” wsposób muzycznie nowoczesny i przebojowy, ale nadal liryczny i poruszający zinterpretuje ponadczasowe słowa wybitnej poetki i autorki tekstów. 

Również w czwartek, 25 kwietnia, można wziąć udział w dyskusji „Po co teatr offowy?” w czasie panelu w Niebostanie. 

Propozycja na piątek to recital „Wrażliwość na olśnienie w normie”. Konrad Imiela – wieloletni dyrektor artystyczny Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, obecny dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, zaprezentuje autorski program muzyczny,  którym przekonuje, że doświadczenie życiowe niekoniecznie musi stępić w nas wrażliwość. Przeciwnie, może pomóc w głębszym przeżywaniu i ekscytowaniu się światem.

Festiwalowa sobota, 27 kwietnia, przyniesie aż cztery wydarzenia. Zacznie się masterclassem z Konradem Imielą i warsztatami aktorskimi dla młodzieży z Joanną Wiśniewską. Wieczorem przyjdzie czas na recital Marcina Wortmanna „Sondheim, którego nie znamy”. Wortmannz gościnnym udziałem Anny Gigiel z towarzyszeniem instrumentów smyczkowych i fortepianu zaprezentuje songi z musicali Stephena Sondheima. Sobotni program zamyka spektakl dyplomowy studentów Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie „Kochanie, zabiłam nasze koty”. To dokonana z pieczołowitością i szacunkiem dla oryginału adaptacja powieści Doroty Masłowskiej, prezentująca galerię postaci – młodych ludzi w przestrzeni wielkiego miasta, poszukujących prawdziwego kontaktu, przyjaźni, miłości, samych siebie. Niepowtarzalny język Doroty Masłowskiej, oryginalna muzyka Dawida Suleja Rudnickiego, młodzieńcza energia wykonawców wsparta nieprzeciętnymi możliwościami wokalnymi – to recepta AST na niebanalny wieczór teatralny.

Niedziela przyniesie przesłuchania i finał II Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty. Zwycięzców poznamy w czasie Gali Finałowej, kiedy to po raz pierwszy wręczona zostanie statuetka Jonaszka oraz nagrody pieniężne ufundowane przez Sponsora Festiwalu – PKO Bank Polski, a trójka laureatów zaprezentuje się festiwalowej publiczności. 

Na zakończenie festiwalu OFF-Północna 2019 wystąpi Aneta Todorczuk. Jej „Projekt Koffta”, złożony z kilkunastu utworów Jonasza Kofty, zaskakuje nowoczesną elektroniczną oprawą i momentami nieco mocniejszą interpretacją. Nowe brzmienie utworom nadał Tomasz Krezymon, który kompozycje zaaranżował na nowo oraz napisał muzykę do trzech, dotąd nieśpiewanych wierszy Kofty, w dość oryginalnym, współczesnym stylu.

Festiwal potrwa do 28 kwietnia. 

Przeczytaj więcej