Zmieniamy Wielkopolskę

Odcinek nr 12, data emisji: poniedziałek 30 września 2019

04.11.2019 12:36

Budowa Wartostrady pieszo-rowerowej.

Warto wybrać się na spacer lub przejażdżkę rowerem nad Wartą. Zarośnięte i kiedyś rzadko odwiedzane brzegi rzeki dzięki Wartostradzie stały się atrakcyjnym celem wycieczek. Wartostrada to wygodny pieszo-rowerowy szlak poprowadzony od Mostu Przemysła do Mostu Lecha.

Dla władz Poznania najważniejsze było  przywrócenie rzeki miastu - podkreśla  Krzysztof Wawron z Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji: 

- To się dzieje i to widać i od kilku lat naprawdę można powiedzieć, że nie wiem jak  czy dobrze to nazwę jest to taki boom na Wartę.

Ruch na Wartostradzie jest ogromny, poznaniacy polubili trasę nad Wartą 

- Uwielbiam jeździć autostradą, jest super ta trasa. Można szybko się przemieścić.

- Wartostrada to jest takie miejsce gdzie można się zmęczyć i odpocząć. Bo kilkanaście  kilometrów pedałujesz, a potem siadasz nad Wartą.

Budowę rozpoczęto 5 lat temu i co roku trasa się rozrasta. Wiele osób dojeżdża Wartostradą do pracy. Rowerzyści mogą szybko przejechać Poznań z południa na północ - mówi Agata Kaniewska,  rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich:

- To pozwala im ominąć tak naprawdę ten ruch miejski, skrzyżowania, światła, to wszystko co, co  jest w mieście dla na na drogach więc korzystają z tego bardzo chętnie, no ale wiadomo, że w tym ruchu południe-północ musza też czasami odbić na wschód i na zachód. Stąd tak ważne są te połączenia boczne, które pozwalają rowerzystom zjechać z Wartostrady i potem już udać się w tych kierunkach, które ich najbardziej interesują.

Budowę Wartostrady sfinansowano z pieniędzy Unii Europejskiej w wysokości ponad 21 milionów złotych. Trasa ma dziś już 13 kilometrów, a to nie koniec inwestycji. Oprócz rozbudowywania kolejnych odcinków wyposażana jest w oświetlenie, miejski monitoring, stojaki rowerowe i ławki

Choć jest położona na terenach zalewowych, to powódź jej niestraszna

- Tak, że akurat jeśli chodzi o elementy małej infrastruktury łącznie z lampami, będziemy to wymieniać w momencie kiedy będziemy mieli sygnał, o tym że idzie taka fala. Natomiast sama nawierzchnia, ona został zaprojektowana tak, żeby, żeby być odpornym na tego typu zalewania. Nic się nie dzieje i mam nadzieję, że się nic nie będzie działo.

Wartostrada to jedna z potrzebnych mieszkańcom inwestycji. O kolejnych inwestycjach można zdecydować biorąc udział w konsultacjach społecznych Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do 2030 lub przychodząc na spotkanie w Poznaniu 11 października. Szczegóły na stronie Urzędu Marszałkowskiego.

Audycja współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej.